Mi a tanulási zavar?
A tanulási zavar olyan állapot, amely a gyermekeknek nehézséget okoz az olvasásban, az írásban és/vagy a számolásban, ezáltal az életkor és intelligencia alapján elvárhatónál lényegesen alacsonyabb a tanulási teljesítményük. Ennek következtében a gyermekek többsége visszahúzódó, alacsony önértékeléssel bír, nehezen barátkozik, magányos.
A leggyakoribb tanulási zavarok a diszlexia (olvasási zavar) és a diszkalkulia (számolási zavar).
A tanulási zavar nem betegség, hanem egy jellegzetesen módosult agyműködési minta. A tanulási zavarral küzdő gyerekek nem buták, hanem bizonyos részképességeik alacsonyabb szinten működnek. Ez nem azt jelenti, hogy alacsony szintű intelligenciával rendelkeznek, hanem azt, hogy a bennük lévő tudás nem tud megnyilvánulni, kibontakozni.
Az olvasási nehézség felnőtt korra nem szűnik meg, a diszlexia nem nőhető ki!
* A tanuláshoz elengedhetetlenül szükséges kognitív képességek komplex felmérése érdekében keressen elérhetőségeink egyikén, vagy írjon nekünk az alábbi gombra kattintva.
Melyek a tanulási zavarok tünetei?
A tanulási zavarokat gyakran akkor veszik észre először, amikor a gyermek óvodás vagy általános iskolás. A tünetek attól függően különböznek, hogy a gyermeknek milyen területeken vannak problémái.
A diszlexia gyakori jelei, tünetei közé tartoznak:
- Később tanul meg beszélni, mint más gyerekek.
- Gyenge a szövegértése, nehezen emlékszik az olvasottakra.
- A hangok és a betűk kapcsolata nehezen alakul ki.
- Olvasása akadozó, vagy túl lassú vagy túl gyors.
- Nagyon gyakori a betűtévesztés, a hangok felcserélése, kihagyása.
- Idegen nyelvet nehezen tanul.
A diszkalkulia gyakori jelei a következők:
- Nehezen számol, gyenge a számfogalma.
- Nehezített az alapvető matematikai műveletek megtanulása, megértése, pl. összeadás, kivonás, szorzás, osztás; szimbólumokat felcserél, összekever.
- Nehezen tudja összekapcsolni a számjeleket (5) a hozzájuk tartozó szavakkal (öt).
- Jelentős probléma számára felfogni a szöveges feladatokat és más, nem számszerű matematikai számítások mögött meghúzódó fogalmakat.
- Nehezen tájékozódik térben és időben, nem tudja megbecsülni a távolságokat, nehezen olvas térképet, diagramokat, grafikonokat, rosszul észleli a mértani formákat.
- Problémái akadnak a feladatok logikájának megértésében.
Néhány tanulási zavarral küzdő gyermek kiválóan használja a képességeit, abban az esetben, amikor egy tanár irányítja vagy a szüleivel tanul, de amikor önállóan kell dolgoznia, rendszeresen gyengén teljesít.
Honlapunkon elérhető egy tájékoztató jellegű ingyenes teszt. Ennek kitöltésével felmérheti, hogy a tapasztalt tanulási nehézségek milyen mértékűek.
Hogyan lehet kezelni a tanulási zavart?
A tanulási zavarral küzdő gyerekek számára számos lehetőség van, hogy fejleszteni tudják képességeiket. A gyermek erősségeire építve speciális tanulási terv készíthető. Léteznek ugyanakkor olyan komplex programok, amelyek az alacsonyabb szinten működő kognitív részképességeket edzik, erősítik meg.
Egyik leghatékonyabb, maradandó változást eredményező program a BrainRx agytréning. Kutatások és tapasztalataink alapján, néhány hónap intenzív tréning után látványos fejlődés érhető el a tanulási zavarral küzdő gyermekek életében, tanulmányi eredményeiben, önbizalmuk megerősödésében.
A hozzánk érkező diákok esetében a Gibson–teszt (kognitív teszt) elvégzésével teljes körűen felmérjük a kognitív részképességek állapotát, a hallási feldolgozási képességet (amelynek zavara felelős a diszlexiáért), a vizuális feldolgozást, a logikai gondolkodást, a figyelmet, a hosszú- és rövidtávú memóriát, a feldolgozási sebességet, és ezekről átfogó képet nyújtunk. A felmérés eredményei alapján egyénre szabott tervet és javaslatot tudunk biztosítani a tanulási problémák leküzdésére.
Amennyiben kérdései vannak, keressenek bizalommal elérhetőségeink egyikén!