Az ADHD alapvetően egy idegrendszeri fejlődési zavar, nem betegség és nem kinőhető. Mivel az ADHD-ban érintett gyermekek másképp dolgozzák fel az információkat, ennek megfelelően a velük való kommunikáció is kihívást jelenthet.

Az ADHD egy angol mozaikszó (Attention Deficit Hyperactivity Disorder), mely a figyelemhiányos hiperaktivitás-zavarra utal.

Hogyan tudjuk megszerezni és megtartani ADHD-ban érintett gyermekünk figyelmét?

Néhány szempont, stratégia, amit érdemes szem előtt tartani, hogy gördülékenyebbé, élhetőbbé tudjuk tenni a mindennapokat:

  • a kommunikáció könnyebb, ha elég közel vagyunk egymáshoz; próbáljuk felvenni a szemkontaktust; amikor mondani szeretnénk neki valamit, kerüljünk vele egy magasságba (guggoljunk le, üljünk mellé)
  • szólítsuk a nevén, amikor szeretnénk, hogy odafigyeljen ránk
  • fogalmazzunk röviden, konkrétan, legyünk lényegretörők
  • világos, egyértelmű utasításokat adjunk, használjunk egyszerű szavakat, mondatokat
  • egyszerre kevés feladatot adjunk neki, bontsuk lépésekre a folyamatot – ha az elsőt teljesítette, akkor mondjuk a következő feladatot
  • fogalmazzunk pozitívan – ne azt mondjuk, hogy mit ne tegyen, hanem, hogy mit igen
  • ha szükséges, ismételjük meg az utasítást
  • használjuk ugyanazt a megfogalmazást, utasítást, a gyakran előforduló, hasonló helyzetekben
  • figyeljünk oda a hangnemre – nyugodt, kedves, de határozott hangon beszéljünk
  • győződjünk meg arról, hogy ránk figyel-e, megértette-e, amit mondtunk (amikor ránk néz, még nem biztos, hogy odafigyel, de az sem biztos, hogy ha nem néz ránk, akkor nem figyel, nem érti, amit mondani szeretnénk)
  • több ADHD-ban érintett gyermek könnyebben tud összpontosítani, ha hagyjuk, hogy valamilyen mozgást végezzen közben – engedjük meg, hogy babráljon a kezével, pl. stresszlabdával
  • néha a humor és a játékosság segít – versenyt is kialakíthatunk egy tevékenység elvégzése során, játszhatunk a hangszínnel, hangerővel (beszéljünk suttogva, lassan vagy gyorsan)
  • használjunk kommunikációs segédeszközöket, ábrákat, amelyek segítik az emlékezést, a folyamatok sorrendjének betartását, vagy alkalmazzunk nem-verbális jeleket, gesztusokat, amiben megegyezünk, amit csak mi értünk
  • hagyjuk, hogy kérdéseket tegyen fel, és amikor ő mond valamit, ne csak meghallgassuk, de reagáljunk is rá, tudassuk vele, hogy értjük őt
  • mi legyünk a modell – ne kiabáljunk, törekedjünk a nyugalmunk megőrzésére a feszült, konfliktusos helyzetekben is, illetve segítsünk önmegnyugtató stratégiák megtalálásában; pl. beszéljük át a helyzetet – mondjuk el neki, hogy az rendben van, hogy haragos vagy megbántottnak érzi magát, de az nem helyes, ha: “ezt” teszi – konkrétan írjuk le az elfogadhatatlan viselkedést; beszéljünk arról is, hogy legközelebb mit hogyan tud másképp tenni, hogyan tudja levezetni a haragját
  • fektessünk nagy hangsúlyt a pozitív visszajelzésekre, az erősségekre, a dicséretre – mindig az erőfeszítést dicsérjük, ne magát a gyermeket (a dicséret akkor a leghatékonyabb, ha azonnali)
  • amennyire lehet gyakran és azonnal jelezzünk vissza egy adott viselkedéssel kapcsolatban – a jutalom vagy a nem kívánt viselkedés következménye (jutalom elmaradása) időben legyen közeli, amennyire csak lehet
  • világosan kommunikáljuk a tervet, időben készítsük fel arra, hogy mi fog történni – amikor tevékenységek közötti váltásról van szó, pl. vacsora előtt, adott időben jelezzük, hogy pakolja össze a játékait, majd menjen kezet mosni

Az, ahogyan a gyermekeinkkel beszélünk, az lesz az ő belső hangjuk.

Az ADHD-ban érintett gyermekek kifejezetten érzékenyek arra, hogy milyen hangulatban, milyen módon viszonyulnak hozzájuk. Alapvetően egy elfogadó, szeretetteljes és emellett határozott, szabályokat felállító környezetre van szükségük. Verbális kommunikáció terén a nyugodt, higgadt, rövid, kijelentő vagy egyszerű felszólító mondatok azok, amelyek legtöbbet tudnak segíteni.

Ne feledjük, a viselkedés is kommunikáció – mindkét fél részéről. Ha megvizsgáljuk a saját hozzáállásunkat, viselkedésünket, már az sokat segíthet.

Ha folyton kritizáljuk gyermekünket, nem minket fog meggyűlölni, hanem önmagát.

Mindenkivel előfordulhat, hogy olyat mond gyermekének, amit később megbán. Mindenkinek lehetnek feszült, nehezebb napjai. Célunk a téma fejtegetésével nem a bűntudatkeltés, hanem a felelősségünk hangsúlyozása, és az, hogy felismerjük: van lehetőség a változásra, változtatásra, a gyógyulásra, a kapcsolataink megerősítésére.

Mivel az ADHD-ban érintett gyermekek folyamatosan küzdelmet élnek át a mindennapok során – a negatív tapasztalatok, érzelemszabályozási nehézségek, nem tudnak uralkodni magukon – kiemelten fontos, hogy megfelelő törődésben, megértésben, támogatásban részesüljenek.

***

Ha felmerül az ADHD gyanúja, ne féljünk szakemberhez fordulni segítségért!

***

A figyelem, amelynek irányítási zavara az ADD/ADHD egyik központi eleme, a kulcs kognitív képességek egyike, amelyet agytréninggel fejleszteni lehet. Oktatási Központunkban személyre szabott kognitív képességfejlesztő tréninggel tudunk segíteni diákjainknak abban, hogy a figyelemhiány zavar tünetei csökkenjenek, a koncentrálás, fókuszálás könnyebb legyen, ezáltal az önbizalmuk is megerősödjön.

A képességfelmérésről és a tréningről további részletekért keressenek bennünket elérhetőségeinken!