„Az agy felépül, nem születik.” (Brain Research, Jack Shonkoff, Harvard University)
Az emberi agy magzati kortól kezdve tanul, fejlődik, alakítja magát annak érdekében, hogy a lehető legtökéletesebben alkalmazkodjon a hétköznapi élethez. Ez a fejlődés a fogantatás pillanatában kezdődik és bármilyen hihetetlen, de még felnőttkorban sem áll le.
2024.03.11-17 az Agykutatás Hete (Brain Awareness Week) kapcsán fontosnak tartjuk hangsúlyozni, szem előtt tartani, hogy szülőként mindannyian segíthetjük, támogathatjuk gyermekünk agyának fejlődését.
Mire figyeljünk oda?
1. mozgás
A mozgásnak minimum olyan hatása van az agyra, az idegrendszerre, mint mondjuk az izmokra. Megfigyelték, hogy a testedzés hatására új idegsejtek jönnek létre, sőt a közöttük lévő szinaptikus kapcsolatok száma és funkciója is erősödhet, vagyis javul a neuroplaszticitás, az agy keringési rendszerét is fejleszti.
Már egy egyszerű húsz perces sétának is érezhető hatása van az agyra, így ha például edzés után tanul a gyermek, azzal az agyát is „bemelegíti”, felkészíti, könnyebben befogadhatja az új információkat, javul a teljesítménye és az eredményessége.
A sport remek módja lehet a mentális egészséggel vagy a tanulási nehézséggel küzdő gyermekek önbecsülése felépítésének is.
2. alvás
Az egyes agyi területek közötti kapcsolatok alvás közben regenerálódnak, ezért olyan fontos a nyugodt és elegendő alvás gyermek- és fiatalkorban (is).
Tizenéves korban 9 óra alvásra van szükség (egy éjszaka) az agy megfelelő fejlődéséhez. Tanulmányok szerint a tinédzserek 70%-a nem alszik ennyit.
Ha a fiatalok nem pihenik ki magukat, az negatív hatást gyakorol a gondolkodásmódjukra, az érzelmeik szabályozására és a tanulásra is. Kutatások igazolják, hogy a nem alvó tinédzserek szoronganak, stresszesek és depressziósak. Ezek a tünetek nehezítik az alvást és ezáltal egy rossz körforgás lehet belőle.
3. tápanyagok
A gyermekeknek számos tápanyagra van szükségük az agy egészséges fejlődésének támogatásához, úgy az étrendjükben, mint akár étrend-kiegészítőkön keresztül.
- fehérje – hús, tejtermékek, bab, diófélék
- folsav – máj, spenót, csicseriborsó, hüvelyesek
- D-vitamin – halak, tojás, tej (+ napfény)
- omega-3 zsírsav – lenmag, dió, halak, olívabogyó
- A-vitamin – sárgarépa, édesburgonya
- vas – hús, sötét leveles zöldségek, bab, lencse
- jód – jódozott só, tengeri halak, tejtermékek
4. stimuláló környezet
“Ha a gyermek agya nem kap elég érzékszervi vagy intellektuális inputot ahhoz, hogy a környezetével foglalkozzon, akkor az agy fejlődésével kapcsolatos problémákat látunk, beleértve a figyelem csökkenését, az agy kisebb térfogatát és az intelligenciahányados csökkenését.” (Mackes, 2020)
Töltsünk minőségi időt a gyermekeinkkel, olyan módon, amiből szeretve érzik magukat: öleljük meg őket, beszélgessünk velük, stb. Ez elősegíti a biztonságos kötődést.
Biztosítsunk lehetőséget számukra, hogy felfedezzék a környezetüket, megmozgassák a testüket. Hagyjuk őket minél több szabad játékban részt venni. Állítsuk őket életkoruknak megfelelő kognitív kihívások elé (puzzle, memóriajátékok, kreatív tevékenységek, logikai és társasjátékok).
Joggal feltevődhet a következő kérdés: jó-e az a gyermeknek, ha folyamatosan, akár túlzottan stimuláló környezetben van?
Úgy gondoljuk, hogy a megfelelő egyensúly megtalálása ezen a területen is nagyon fontos. A gyermekek és fiatalok fejlődését sem az állandóan túl kevés inger, sem a túlzottan stimuláló környezet nem segíti elő.
Napjainkban az infokommunikációs eszközök komoly csábítást jelentenek az mozgásban gazdag, aktív életmóddal szemben. Ez a virtuális ingeráradat komoly veszélyt jelent a gyermekek személyiség- és mozgásfejlődésére. Az agy fejlődésének kritikus időszakában, a gyors képváltásoknak való tartós kitettség miatt, a túl sok képernyő előtt töltött idő alatt az agy arra lesz beállítva, hogy magas szintű stimulációt várjon el, ami a figyelmetlenséggel kapcsolatos problémákhoz vezet. (Christakis, 2015)
A túl sok képernyőidő megfoszthatja a gyermekeket a szociális tapasztalatoktól, a játéktól, a mozgástól, amelyek mind szükségesek a megfelelő agyi fejlődéshez.
+1 kognitív képességfejlesztő tréning
Talán a legnagyobb kihívást az jelenti, ha azzal szembesülünk, hogy gyermekünk nem a megfelelő ütemben fejlődik, hanem eltér vagy lemarad kortársaitól. Az idejében felismert probléma és a megfelelő fejlesztés azonban egész életére befolyással lesz.
Oktatási Központunkban a tanulási nehézségekkel, tanulási zavarral, figyelemhiány zavarral küzdő gyermekeknek és fiataloknak kognitív képességfejlesztő tréninggel tudunk segíteni, hogy számukra is elérhető legyen a gyors gondolkodás, jobb teljesítmény és a hatékony tanulás.
———
Az agy fejlődése egy komplex, dinamikus folyamat, melynek során sok tényező hat egymásra.
Összegezve tehát, szülőként úgy tudjuk leginkább segíteni a gyermekeink fejlődését, ha biztosítjuk számukra az alábbiakat:
✅ minél több szabadban töltött idő
✅ megfelelő mennyiségű és minőségű mozgás
✅ elegendő pihenés, alvás
✅ kiegyensúlyozott étrend
✅ sok szabad játék
✅ minőségi időtöltés
✅ meghatározott mennyiségű képernyőidő
✅ megfelelő mennyiségű kognitív kihívás